08.06.17

En utfordring i særklasse

En utfordring i særklasse

Når du setter deg for å følge NRKs togreise i innlandet denne sommeren, skal du vite at noen har lagt ned et imponerende arbeid i forkant. En av dem er ruteplanlegger Ivar Aarre.

1

Hvordan ble dere koplet inn i opplegget for NRKs nye serie Sommertoget?

– I november 2015 ble vi forespurt om noe slikt kunne la seg gjøre. Hovedutfordringen er at toget skal stå stille i flere timer i hovedspor på et stort antall stasjoner. NRK forutsatte at det ikke skulle sendes fra steder som har hatt besøk av Sommerbåten. Dermed falt et stort antall større stasjoner bort, og det kompliserte arbeidet.

2

Hvordan fant dere fram til de stedene som nå er valgt ut?

– Kravet var at stedene  måtte egne seg i forhold til trafikkavvikling og sikkerhet, og samtidig ha en hovedplattform som egner seg som scene og publikumsareal. De skulle også ligge slik at de passet med sendingene underveis, som vil foregå mellom klokka 11 og 13.50. Dermed fikk vi ved hjelp av å variere togets hastighet fram en liste over stasjoner som vi anbefalte overfor NRK og NSB.

3

Hvilke hensyn og tilpasninger er gjort for øvrig togtrafikk?

– Vi har så langt som mulig forutsatt at andre tog ikke skal berøres. Likevel er det gjort noen tilpasninger for å få kabalen til å gå opp. NSB har forresten hatt folk ute med målebånd og fotoapparat på alle de 40 stasjonene det skal sendes fra, for å sjekke og dokumentere at alt lar seg gjennomføre.

4

Det nærmer seg oppstart for sommertoget, hva skjer nå?

– Det meste er på plass, men vi lager nå informasjonen som skal sendes ut til alle som blir berørt av dette trafikkmessig.

5

 Hva skal du gjøre selv i sommer?

– Jeg skal i hvert fall ikke sitte inne og se på TV i timevis! Men en og annen regnværsdag vil jeg tro at TV-en i hytta ved Mjøsa blir stående på. Dette har vært en utfordring i særklasse og utrolig morsomt å få være med på. Jeg vil også understreke at det er et stort teamarbeid som ligger bak.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn