Forsiden Alle artikler Infrastruktur Persontrafikk Ny organisering Gods Teknologi Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern
Jernbanemagasinets nyhetsbrev

Få våre nyheter på e-post.

Meld deg på

Hva leter du etter?

– Krevende og spennende
Infrastruktur

– Krevende og spennende


Som ny sjef for utbyggingen av Follobanen måtte Per David Borenstein heve en kontrakt med en entreprenør. Men sånt skremmer ikke denne karen …


Kort tid etter at du tiltrådte som prosjektdirektør for Follobanen stoppet arbeidene opp. Hvordan har du opplevd det?

– Det har vært krevende, lærerikt og spennende. Arbeidet med Follobanen er stort og komplekst, med stor variasjon – fra innføringen på Oslo S via ulike former for tunnelbygging til oppbygging av en ny stor stasjon på Ski.

De to entreprenørkontraktene med italienske Condotte ble hevet. Kan dere komme i mål med arbeidene uten å hente inn en ny hovedentreprenør?

– Condotte fikk økonomiske problemer på grunn av prosjekter i andre land. Til slutt stoppet det også opp her, da det ikke lenger var penger i selskapet.  Vi har imidlertid vært veldig fornøyd med Condotte. De har gjort en kjempebra jobb. Nå trer vi inn og styrer jobbene selv overfor underentreprenørene. Dette har gått bedre enn vi fryktet. Vi prioriterer de mest kritiske arbeidene i forkant av sommerbruddet.  Blant annet skal vi bygge en svær kulvert like ved Oslo S.  Samtidig ser vi på hvordan vi skal organisere arbeidet videre.

Du har ledet en rekke infrastrukturprosjekter innen olje og gass, i inn og utland. Hvor viktig har denne bakgrunnen vært i disse siste tøffe ukene?

– Veldig relevant. Jeg har vært borti tilsvarende situasjoner i både inn- og utland. Dessuten har jeg gleden av å jobbe i en sterk og god organisasjon med utrolig mange dyktige folk.

Hva kan norsk jernbane lære av det som nå foregår på Follobanen?

– Det at et selskap får likviditetsproblemer, er sånt som skjer hele tida. Den viktigste læringen er å ha en god organisasjon som evner å håndtere uforutsette situasjoner og risiko på en god måte.

Hvordan kobler du av fra en så hektisk arbeidssituasjon som du nå er oppe i?

– Etter en kveldstur på ski med hodelykta er jeg klar for en ny hektisk dag!

Fakta

Per David Borenstein

Alder: 57

Utdanning: Sivilingeniør fra NTNU og diplomøkonom fra BI

Stilling: Prosjektdirektør på Follobanen

Forrige arbeidsgiver: Aker Solutions

Ansatt siden: 1. november 2017