Denne siden bruker informasjonskapsler. Les mer om hvordan her

OK
Forsiden Alle artikler Infrastruktur Persontrafikk Ny organisering Gods Teknologi Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern
Jernbanemagasinets nyhetsbrev

Få våre nyheter på e-post.

Meld deg på

Hva leter du etter?

Anlegg og tog
Infrastruktur

Anlegg og tog



Mer enn 100 000 kubikkmeter med fjell er sprengt og gravd ut i nærheten av Roås gård i Ski for å gi plass til den nye Follobanen. Toget passerer det som skal bli munningen på Nordens ­lengste jernbanetunnel, med to løp som hver er på 20 kilometer. På slutten av fjoråret startet tunnelboremaskinene «Anna fra Kloppa» og «Magda Flåtestad» på en to år lang ferd fra det store anleggs­området på Åsland og sørover. I motsatt retning er «Dronning Eufemia» og «Dronning Ellisiv» godt i gang med sin borejobb mot hovedstaden. Så langt er godt over 10 prosent av tunnelboringen unnagjort.