Denne siden bruker informasjonskapsler. Les mer om hvordan her

OK
Forsiden Alle artikler Infrastruktur Persontrafikk Ny organisering Gods Teknologi Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern
Jernbanemagasinets nyhetsbrev

Få våre nyheter på e-post.

Meld deg på

Hva leter du etter?

Citybanan dobler gjennom Stockholm
Infrastruktur

Citybanan dobler gjennom Stockholm


10. juli åpner Citybanan som er navnet på den nye dobbeltspor-tunnelen gjennom sentrum av Stockholm. Dermed dobles jernbanekapasiteten gjennom den svenske hovedstaden.


Det er et svært etterlengtet prosjekt som nå omsider er ferdigstilt i Stockholm.

– Sammanbindingsbanan med to spor over Riddarfjärden sørfra inn til Stockholm C åpnet i 1871, så det er på høy tid at vi gjør noe med kapasiteten på siste biten inn til Stockholms Central, smiler prosjektsjef for Citybanan, Kjell-Åke Averstad.

 

Fakta

Citybanan

  • En seks kilometer lang jernbanetunnel fra Stockholm Sødra gjennom sentrum og fram til Tomteboda på nordsiden.
  • Tunnelen er kun beregnet for pendeltog, det vil si lokaltogtrafikk, og skal ikke kunne brukes av andre togtyper som regiontog, fjerntog eller godstog.
  • Fra 10. juli vil alle pendeltog i Stockholm bruke den nye Citybanan, og dermed frigjøres det mye kapasitet på den gamle linjen for alle de andre togene.
  • Byggekostnaden er 16,8 milliarder svenske kroner.

– Det har vært mange planer, store diskusjoner og tatt mange år å finne fram til den beste løsningen for å få mer kapasitet for jernbanen inn i og gjennom Stockholm sentrum. Etter at vi først kom i gang med anlegget, har det likevel gått raskt, sier Averstad.

SENTRUMSTUNNEL: Citybanans stasjoner får inneklima skjermet mot spor og togtrafikk ved store glassdører som bare åpnes når toget står stille.

Anleggsstarten var i 2009, og det har vært komplisert å komme fram med dobbeltsportunnelen gjennom et virvar av andre tunneler og installasjoner under sentrale Stockholm. Tunnelen går tett oppunder eldre bygårder, historiske bygninger og gamle kirkegårder. Ikke minst er det også bygget en senketunnel på 400 meter for å krysse Riddarfjärden, forteller Averstad.

To nye stasjoner er bygget: Stockholm City, som ligger under og sammenknyttet med Stockholm Central, og Odenplan stasjon i bydelen Vasastan. Begge steder knyttes Citybanan opp mot T-banen og annen kollektivtrafikk.