Formidabel billettjobb

Det blir fremdeles mulig å kjøpe én togbillett – selv om du skal reise med flere ulike togselskaper.

Øystein Grue

Du representerer Entur, som skal sørge for at billettsalget går knirkefritt når Go-Ahead starter å kjøre den 15. desember. Er dere i rute? – Ja, vi har solgt billetter på Sørlandsbanen siden 15. september, men vi er selvfølgelig spente på trafikkstart. Det er da vi ser om alt fungerer slik vi tror. I forbindelse med den første trafikkpakken samarbeider vi både med Go-Ahead og kollektivselskapet Kolumbus.

Even Kyseth

Alder: 41

Utdanning: Bachelor of Mangagement, Handelshøyskolen BI

Stilling: Direktør Kommunikasjon og Service, Entur

Ansatt siden: 2017

Hvor tidlig kjøper folk togbilletter? – Nå er det snart jul, så da er det mange som kjøper togbillett noen uker i forveien. Men mange venter nok til det siste … Har det vært vanskelig å få til datasystemet som sikrer muligheten til å kjøpe én togbillett? – Ja, dette har vært et formidabelt løft. Vi tok med oss billettsystemet fra NSB da Entur ble dannet i 2017. Systemet var umoderne og tilpasset én operatør. Så det måtte byttes ut. Derfor har vi bygd opp en helt ny, skybasert og multimodal infrastruktur.

Kan kundene både handle billetter av Entur og de ulike selskapene? – Ja, vår rolle er å være en konkurransenøytral leverandør. Så alle kan kjøpe togbillett gjennom oss. Selskapene er forpliktet til å benytte seg av vår infrastruktur for billettering, men det forhindrer ikke at de selv kan selge billetter gjennom sine apper og websider. Vi regner faktisk med at de fleste kundene vil gjøre akkurat det – likt det som kundene til Vy gjør i dag. Når blir det mulig å kunne kjøpe én kollektivbillett over hele Norge? – Teknisk sett har vi allerede i dag mulighet til å kunne selge én kollektivbillett uavhengig om du skal reise med tog, buss, båt eller andre transportmidler. Det er operativt for flere områder allerede, men det gjenstår en del arbeid for å få samlet hele Norge.

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.