Forsiden Alle artikler Infrastruktur Persontrafikk Ny organisering Gods Teknologi Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern
Jernbanemagasinets nyhetsbrev

Få våre nyheter på e-post.

Meld deg på

Hva leter du etter?

Ny organisering

Fra NSB til Vy


Allerede denne måneden vil NSB og Nettbuss endre merkevare på tog- og bussvirksomheten til Vy.


Tirsdag morgen kjørte et tog og en buss kledd i fargene grønn og grå inn på spor 19 på Oslo S. Inn på plattformen rullet også en bybil for å markere den nye tid og større vekt på den kollektive grønne reisen.

RIKTIGERE NAVN: -Norges Statsbaner er ikke lenger et riktig navn for vår virksomhet, sa konsernsjef Geir Isaksen.

Fra dør til dør.  – Vi skal tilby reiser hele veien fra dør til dør og gjøre kollektivtrafikken enda mer attraktiv. Det er bra for samfunn og miljø, og det styrker kjernevirksomheten vår som er tog og buss. Ny, felles merkevare bidrar til fornyelsen og hjelper oss å gi kundene oversikt over det samlede reisetilbudet vårt, uttalte konsernsjef Geir Isaksen og forklarte at Vy betyr utsikt og oversyn. Tirsdagens begivenhet skal markere at NSB har ambisjoner – store vyer.

STOR STÅHEI: En rekke mennesker var møtt opp for å bivåne NSBs navneskifte.

En halv million reisende – hver dag. Styreleder Dag Mejdell minnet om at to tredjedeler av de 10500 ansatte i NSB-konsernet jobber i bussvirksomheten. Til sammen reiser en halv million mennesker med selskaper under NSB-paraplyen – hver eneste dag. I både Norge og Sverige.
– Vi ruster oss for å vinne de kommende konkurransene, både om å kjøre tog, men også om å kjøre buss, som vi har konkurrert om i mange tiår, poengterer Meijdell. – Vi utforsker dessuten nye transportmidler, som for eksempel bybil eller selvkjørende busser. Verden og transportsektoren endrer seg, og vi vil ta en ledende rolle i denne utviklingen.

BYBIL: Vy vil utforske nye transportmidler, som for eksempel bybil og selvkjørende busser.

Ett av flere togselskap. Isaksen tok tilhørerne med på en historisk reise: Norges Statsbaner ble dannet i 1883, og i 1926 var alle jernbaner med tilhørende eiendommer og stasjoner samlet i NSB. Helt siden 1925 har også buss og tog vært i samme konsern.
– Men NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten vår, erklærte Isaksen. – Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss.

Både NSB og Norges landets største busselskap Nettbuss har opplevd stor reisevekst de siste årene.
Formelt vil navneskiftet vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS fredag 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se «nye» på tog, busser – og bybiler. En en felles nettside for tog og buss blir et etablert, og de ansatte vil gå over til nye grønne uniformer – med ulik design for kvinner og menn, som faktisk er nytt i NSB.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.

Fakta

NSB-konsernet:

  • NSB-konsernet har virksomhet i Norge og Sverige og består blant annet av selskapene NSB Persontog, Nettbuss, svenske Tågkompaniet og godstogselskapet CargoNet.