Forsiden Alle artikler Infrastruktur Persontrafikk Ny organisering Gods Teknologi Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern
Jernbanemagasinets nyhetsbrev

Få våre nyheter på e-post.

Meld deg på

Hva leter du etter?

Hekta på tog
Ny organisering

Hekta på tog


– Det er det sanselige ved tog som gjør at man blir hekta, sier den nye museumsdirektøren. Og på pulten ligger det allerede nok av utfordringer å ta tak i.


1. Hva er det som gjør at en kulturhistoriker blir opptatt av jernbane?

– Det ene er å ta vare på håndverket – det å kunne drifte og vedlikeholde det gamle jernbanemateriellet. Her snakker vi om en helt unik form for kompetanse som befinner seg i aktive miljøer. Det synes jeg er fryktelig spennende.

– Det andre er mer overordna og noe som jeg skal prøve å ivareta på museet, det er at jernbane griper inn i omtrent alt. Du kan ikke skrive norgeshistorie fra 1850-tallet og utover uten å komme borti jernbanen. Det er jo byutvikling og tettstedutvikling, lokalidentiteter og ikke minst: Tenk på hva jernbanen gjorde med kommunikasjonen mellom folk og hvilket framskritt dette var i forhold til flyt av varer.

 

2. Hva er det med tog?

– Togene  er jo så sabla stilige. Finn en gutt eller jente på fem år som ikke blir fascinert av disse maskinene. Det er jo bare så tøft! Og stort! Og bråkete! Og sterkt!

Fakta

Eirik Kristoffersen

Alder: 37
Utdanning: Kulturhistoriker og museolog
Stilling: Museumsdirektør ved Norsk jernbanemuseum
Forrige arbeidsgiver: Museene i Akershus, med ansvar for Urskog-Hølandsbanen og Lommedalsbanen
Ansatt siden: 1. oktober 2017

3. Hvordan ble du hekta?

– Jeg hadde ikke et veldig sterkt forhold til tog før jeg kom ned i smøregrava på Urskog-Hølandsbanen og så alle disse delene, kjente lukta av olje, opplevde dampen. Man må jo være laget av stein for å ikke bli revet med!

 

4. Hva opptar deg akkurat nå?

– Jeg er opptatt av å få til en god organisering av et museum som lenge har vært en del av store organisasjoner som NSB og Jernbaneverket. I tillegg har vi mye materiell som må tas vare på. Opptil 130 år gamle ting forfaller fort når de blir utsatt for både vind og vær og taggere.

 

5. Hvordan vil du utvikle museet?

– Vi må fortsette å ruste oss for å ta vare på jernbanehistorien. Hvis vi skal begynne å ta inn noe av det materiellet som vil værejernbanehistorie om 20-30 år, må vi ha helt andre magasinforhold.