Forsiden Alle artikler Infrastruktur Persontrafikk Ny organisering Gods Teknologi Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern
Jernbanemagasinets nyhetsbrev

Få våre nyheter på e-post.

Meld deg på

Hva leter du etter?

Infrastruktur

Isn’t Ski lovely?


Når reisetiden til Oslo halveres, dobles befolkningen i Ski. – Vi har vunnet i lotto, fastslår ordfører Tuva Moflag. Men inntil gevinsten innkasseres, verker voksesmertene.


En reduksjon av reisetiden fra dagens 22 minutter til 11 minutter høres kanskje ikke ut som noen revolusjon. Men ta T-banen fra Jernbanetorget i dag, og i løpet av 11 minutter har du verken rukket til Manglerud, Ullernåsen eller Nydalen. Med blåtrikken må du beregne drøye kvarteret til Frogner, Torshov og Ullevål sykehus.

– Follobanen kommer til å gi oss et fantastisk løft. I praksis blir Ski som en sentral bydel i Oslo. Tid er langt viktigere enn avstand for folk. Her får de i tillegg disse flotte, landlige omgivelsene, sier en oppglødd og gestikulerende Ap-ordfører, og myser ut av kontorvinduet i Rådhuset.

 

Follobanen kommer til å gi oss et fantastisk løft. I praksis blir Ski som en sentral bydel i Oslo. Tuva Moflag, Ordfører i Ski

Det er grunn til å tro at hun snarere skuer mot den lyse framtiden enn mot dagens stengte veier, en revet bru og et anleggsbråk som innimellom er så infernalsk at de nærmeste beboerne innlosjeres på hotell.

– Vi er i en unntakstilstand, og den kommer til å vare i ganske mange år, med mye støy og dårlig framkommelighet, sier Moflag.

Tuva Moflag, Ordfører i Ski

Frustrasjon. For ikke lenge siden orienterte Bane NOR om nytt kjøremønster i sentrum. Ordføreren formidlet informasjonen på Facebook og ba om reaksjoner. De lot ikke vente på seg.

– Jeg fikk godt over hundre kommentarer. Det er mye frustrasjon her nå, særlig over trafikkaoset, og den må få utløp, sier hun.

Enkelte syntes dog at det fikk være måte på jamring:

«Slutt å syte og klage så fælt. Her bygger staten Norges råeste hurtigtogbane fra Ski til Oslo for milliarder av kroner, og så sitter dere her på Facebook og sutrer over en stengt veisnutt på maks 150 meter,» skrev en i kommentarfeltet.

Fakta

Åpner informasjonssenter

Bane NOR åpner et informasjonssenter i Oslo for å presentere Follobaneprosjektet.

Prosjektet har i flere år mottatt svært mange besøk fra inn- og utland, og et midlertidig bygg for det nye senteret er oppført på prosjektets riggområde i Bispegata i Oslo. Senteret åpner dørene for alle fra påsketider og holder åpent daglig. Det blir også mulig å avtale besøk for grupper som ønsker å vite mer om storskalaprosjektet via foto, film, tekst, VR-film med spesialbriller og 3D-animasjon.

Nabokontakten. Men inntil stasjonen står klar, er ulemper for beboerne plent umulig å unngå. Brasks kollega Jacob Kielland Haug er nabokontakt og forsøker etter beste diplomatiske evne å dempe misnøyen. Det er han som sender ut varslene om når og hvor det blir spunting og omlegging av trafikken. Og det er han som tar imot klagene fra berørte naboer.

Men han virker overhodet ikke knuget av overdoser med kjeft. Snarere synes han de fleste som henvender seg, er både høflige, hyggelige og konstruktive.

– Arbeidet vårt påvirker jo folk. Vi jobber tett inntil der de bor og jobber, men prøver å ta så mye hensyn som mulig, sier han.

På det meste har 80 personer blitt innlosjert på hoteller i nærheten. Enkelte har bodd der i flere måneder.

– Noen har høy støyterskel, andre lav. Vi tar det med i vurderingen og er så imøtekommende vi bare kan, sier Kielland Haug.

GLEDER SEG: Pendlerne Kristin Holter og Svein Thompson tar enda en forsinkelse med fatning, men gleder seg enormt til mer stressfrie reiser når Follobanen står klar.

Stolt. Et par hundre meter i luftlinje fra Rådhuset, på den andre siden av jernbanelinjen, ligger Follobanens Ski-kontor. Her, blant anleggsarbeidere fra en rekke land som tramper inn og ut, møter vi prosjektleder Janette Brask.

Skulle noen hatt grunn til å være utålmodig, er det henne: Siden tidlig på 90-tallet har hun arbeidet med Follobanen. Da er det ekstra deilig å se at gigantprosjektet nå faktisk realiseres.

– Da vi begynte, trodde vi at den i hvert fall ville stå klar i 2000, sier hun, og ler. For troen har hun aldri mistet, og nå strutter hun av stolthet over det som er i ferd med å skje i Ski.

–Vi bygger en helt ny, moderne stasjon. Når den står ferdig i 2020, med seks spor og tre plattformer, kommer den til å bli kjempebra både for Ski som sted og for de reisende. Vi oppgraderer veisystem og park, tilrettelegger for både kjørende, gående og syklende med bil-, gang- og sykkelbru, og legger inn kvalitetselementer rundt stasjonen, med kunst og reisetorg, forteller hun.

– Men ingen restauranter og barer?

– Nei, her blir frekvensen så høy at det bare er å gå ned på stasjonen så kommer det et tog!

Dette blir så enormt kult, helt eventyrlig! Vi skal investere 4-5 milliarder kroner i 1000 boenheter med tilhørende infrastruktur de neste ti årene. Karl Erik Navestad, Direktør i Höegh Eiendom

Entusiasten. En som definitivt ikke surmuler, er direktør Karl Erik Navestad i Höegh Eiendom. Han ser så lyst på framtiden at han burde brukt solbriller. Hvis du husker hvordan den legendariske radiokommentatoren Bjørge Lillelien gikk i ekstatisk spinn da Norge slo England i fotball i 1981, fornemmer du nivået på entusiasmen.

–Dette blir så enormt kult, helt eventyrlig! Vi skal investere 4-5 milliarder kroner i tusen boenheter med tilhørende infrastruktur de neste ti årene. Det blir en helt ny bydel, Norges fineste, med 6000 nye boliger, og det er Follobanen som gjør alt mulig, sier han, og legger ut om hvilket fantastisk oppvekstmiljø som skal oppstå i området som fortsatt domineres av slitte industribygg, skog og dyrket mark.

Nå står de store utbyggerne i kø for å være med på bonanzaen. Men de må pent stille seg bak Höegh. Selskapet begynte allerede for 20 år siden å kjøpe og sikre seg opsjoner på tomter i Ski Øst. Da satt de i beste fall på en seig sommerkotelett. Nå kontrollerer de den møreste indrefilet.

Men det tar noen år før den er ferdig til servering.

– Vi satser på å begynne salget i 2019 med innflytting omtrent når Follobanen åpner. En pendelbuss skal gå i skyttel herfra og bare bruke et par minutter til stasjonen. Først nå begynner folk å forstå hva som er i ferd med å skje her. Ski får en helt ny identitet, og hele Follo kommer til å blomstre. Dagens kjipe grums med støy og trafikkaos er det bare å se forbi. Dette kommer til å bli et bedre sted for alle. Garantert! sier han, og klarer bare å se en ulempe ved utviklingen.

– Du rekker søren ikke å lese avisen før du skal av toget igjen!

GULL: Bare gullhjelm duger når Karl Erik Navestad i Höegh Eiendom tegner og forteller om hvor fantastisk den nye bydelen Ski Øst kommer til å bli.

Visningen.  Lenge før Ski Øst eksisterer som annet enn innbydende prospekter, har Follobanen fått særlig Oslo-folk til å rette blikket mot Ski. Men utvalget av boliger matcher langt fra etterspørselen. Resultatet er prisgalopp. I fjor økte de med 16,9 prosent.

– For et par dager siden gikk et rekkehus én million over prisvurdering. Jeg har jobbet som megler i Ski siden 2001 og aldri opplevd maken. Og det kommer ikke til å stoppe her, det er de neste fem årene det virkelig vil ta av, varsler eiendomsmegler Christian Solli.

Vi møter ham en mandagskveld under visningen av et annet rekkehus i Ski sentrum. Det er fra 60-tallet, og har synlig behov for oppgradering. Likevel har ikke prisantydningen på 4,6 millioner skremt potensielle kjøpere unna.

De fleste er barnefamilier som bor og jobber i Oslo. Christine Mysen og Fredrik Eriksen kommer med tre måneder gamle Jesper, klare for å bytte ut toromsleiligheten ved Valle Hovin med mer plass og grønne omgivelser..

– Jeg vokste opp her, og vil gjerne tilbake. Follobanen gjør det så klart mye mer attraktivt. Men det begynner å bli dyrt her også, sier han.

Blant de potensielle konkurrentene i budrunden er et annet par i samme situasjon.

– Når Follobanen kommer, bruker vi jo kortere tid til Oslo sentrum herfra enn vi gjør fra Grünerløkka nå, kommenterer Espen Schierling og Tina Kruse.

Christine Mysen og Fredrik Eriksen på visning med tre måneder gamle Jesper.

Tålmodige pendlere. Men før Follobanen åpner, må de belage seg på at reisen kan bli omstendelig. Iallfall er den det den tidlige fredagsmorgenen vi sjekker stemningen blant pendlerne. Da råder kaos på perrongen. Et tog sperrer linjen mellom Langhus og Kolbotn, og fra høyttaleren kommer hyppige meldinger om forsinkelser, innstillinger og buss for tog.

Vi hopper på et tog fra Halden som rykker seg langsomt framover til det med et forløsende svusj endelig skyter fart de siste kilometerne. Vel framme på Oslo S er vi 45 minutter bak skjema.

Når Follobanen kommer, bruker vi jo kortere tid til Oslo sentrum herfra enn vi gjør fra Grünerløkka nå. Espen Schierling og Tina Kruse, barnefamilie på boligjakt

Ekteparet Kristin Holter og Svein Thompson er blant dem som taper konkurransen om sitteplasser, men det tar de med stoisk ro. De er i det hele tatt blitt meget tålmodige med årene. Provianterer alltid vann, lesestoff og lydbok, og beregner god tid.

– Det blir som om man omsluttes av en hinne; man lærer seg å leve med situasjonen. Vi er veldig glad i toget, men forholdet begynner å bli litt tynnslitt nå. Det skal bli herlig med den nye Follobanen, sier Holter.

– Da blir Ski integrert i Oslo, bare med friskere luft, og pendlingen blir ikke lenger et stress. Vi kommer helt sikkert til å reise oftere inn i helgene også, sier han.

Det skal bli herlig med den nye Follobanen. Da blir Ski integrert i Oslo, bare med friskere luft, og pendlingen blir ikke lenger et stress. Svein Thompson, tålmodig togpendler

Soveby? Akkurat dét har Tuva Moflag til hensikt å gjøre langt mindre dragende enn det framstår nå. For ordføreren er skrekken at Ski blir helt dominert av pendlere som både jobber og handler i Oslo, og benytter hovedstadens kulturtilbud.

– Vi må for alt i verden unngå å bli en soveby. Vi har et utrolig aktivt foreningsliv, med idrett og kultur. Det skal vi bygge videre på. Akkurat nå bygger vi ut Rådhusteatret, som skal bli Skis storstue. Vi må ha høy kvalitet for å kunne konkurrere med Oslo, sier Moflag.

Hun håper at Follobanen vil friste også næringslivet til å etablere seg på Ski. Det blir jo like enkelt å legge hovedkontoret der som på Lysaker.

– Det vil gi mange nye arbeidsplasser. I dag har vi netto utpendling. Målet er at det skal snu, sier hun.

I det hele tatt gir Follobanen en unik anledning til å forløse Skis potensial og skape en ny og bedre by.

– Vi har mistet noe av sjarmen. Den må vi finne tilbake til når vi nå skal bygge byen på nytt. Det er blant annet for mange biler i gågaten, og selv om Ski storsenter har vært positivt for byen og skapt mange arbeidsplasser, har det gjort noe med livet i gatene. Nå får vi muligheten til å gjøre alt bedre for alle, avslutter ordfører Tuva Moflag.