Alle artikler

Fra Vestlandsbanen til Sørlandsbanen

Tilbakeblikk

Fra Vestlandsbanen til Sørlandsbanen

I starten het den Vestlandsbanen, men navnet Sørlandsbanen var godt innarbeidet da hele strekningen fra Oslo til Stavanger ble åpnet i 1944. Først på 1950-tallet var siste del av smalsportraseen på Jæren fullstendig modernisert og forsterket.

En bane i vinden!

Tema | Konkurranse

En bane i vinden!

Sørlandsbanen er på offensiven med konkurranseutsetting, avtale med annen kollektivtrafikk i Rogaland og totimersfrekvens i fjerntrafikken. – Velkommen til en god, sikker og komfortabel bane, sier områdedirektør Stian Wesøy i Bane NOR.

Slik kan ny Oslotunnel bygges

Aktuelt

Slik kan ny Oslotunnel bygges

Ny jernbanetunnel gjennom Oslo kan bygges uten å ødelegge hverken togtrafikken eller bebyggelsen i anleggsfasen. Men oppgaven blir krevende …

Halverer kostnader på enkelte prosjekter

Bane Nor

Halverer kostnader på enkelte prosjekter

Bane NOR går kritisk gjennom 70 små og store prosjekter, og for enkelte av dem blir kostnaden halvert. Nye arbeidsmetoder gjør dessuten at fornyelsesjobber kan gjøres unna på halve tida.

Tenker nytt om InterCity

Bane Nor

Tenker nytt om InterCity

InterCity-prosjektene for Østlandet går nå kritisk gjennom sine planer, og Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 tenker nytt helt fra bunnen av. Målet er bane og vei til riktig standard og til lavest mulig kostnad.

Endevender alt før byggestart

Ringeriksbanen

Endevender alt før byggestart

Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 tenker nytt helt fra bunnen av. Bane og vei med riktig standard til lavest mulig kostnad er målet. Svært mye handler nå om å redusere risikoen i prosjektet mest mulig.

Kapasitet: Innhenter tilbud på dobbeldekkere

Aktuelt

Kapasitet: Innhenter tilbud på dobbeldekkere

Jernbanedirektoratet har bedt statsselskapet Norske Tog om å innhente tilbud på toetasjes tog med mål om å bedre situasjonen med overfylte tog på Østfoldbanen.

Flåmsbana: Nær en million togturister

Aktuelt

Flåmsbana: Nær en million togturister

Med tett oppunder en million passasjerer befester Flåmsbana seg som en av Norges viktigste turistattraksjoner. – I år har vi lyktes godt med å spre trafikken bedre på avgangene våre, sier Sivert Bakk i Flåm Utvikling AS.

Slik skal kundene bli mer fornøyde

Tema | Konkurranse

Slik skal kundene bli mer fornøyde

Togselskapet som vinner konkurransen om å trafikkere Sørlandsbanen, vil bli belønnet med bonuser hvis kundene blir fornøyde. Anbudsvinneren vil også bli målt på evnen til å samarbeide godt med de ansatte og med lokale trafikkselskaper.

Nå skal bussene mate toget

Tema | Konkurranse

Nå skal bussene mate toget

Som første byregion integrerer Rogaland lokaltogene fullstendig i kollektivtrafikken. Løsningen kommer opp som følge av konkurranseutsetting av togtrafikken, og snart kommer flere regioner etter.