Forsiden Alle artikler Infrastruktur Persontrafikk Ny organisering Gods Teknologi Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern
Jernbanemagasinets nyhetsbrev

Få våre nyheter på e-post.

Meld deg på

Hva leter du etter?

Infrastruktur

Slik reddet ÖBB nattoget i Europa


Da Deutsche Bahn (DB) for tre år siden la ned all tradisjonell nattogtrafikk, overtok østerrikske ÖBB deler av trafikken. Nå tjener ÖBB penger på sine nattog og utvider tilbudet.


Nattog med sovevogner var i 2016 i ferd med å forsvinne som reisetilbud mellom de fleste store byer på kontinentet. For å beholde et nattogtilbud, i første rekke mellom Wien og store tyske byer som Hamburg og Berlin, bestemte de østerrikske statsbanene (ÖBB) seg for å videreføre noen av nattogforbindelsene som DB la ned. DB hadde tapt opp mot 30 millioner euro i året på «City Night Line».

Tjener nå penger. ÖBB kjøpte også en del sovevogner som ble ledige på markedet. Dette har vist seg å være en god beslutning, og selskapet tjener nå penger på nattogvirksomheten. Det som i dag kjøres av nattog med sovevogner, er vesentlig færre forbindelser enn hva DB kjørte tidligere, men markedet er igjen i vekst. Siste nytt er at ÖBB nå har bestilt hele 13 nye togsett til sine nattogforbindelser.

Deutsche Bahn kjører forøvrig fortsatt tog om natten, også på lange distanser mellom storbyer på kontinentet, men disse togene er de samme som om dagen, altså høyhastighetstogene (ICE) med sittevogner.

Tjener nå penger. ÖBB kjøpte også en del sovevogner som ble ledige på markedet. Dette har vist seg å være en god beslutning, og selskapet tjener nå penger på nattogvirksomheten. Det som i dag
kjøres av nattog med sovevogner, er vesentlig færre forbindelser enn hva DB kjørte tidligere, men markedet er igjen i vekst. Siste nytt er at ÖBB nå har bestilt hele 13 nye togsett til sine nattogforbindelser.

Deutsche Bahn kjører forøvrig fortsatt tog om natten, også på lange distanser mellom storbyer på kontinentet, men disse togene er de samme som om dagen, altså høyhastighetstogene (ICE) med sittevogner.

Hold deg oppdatert om utviklingen av norsk jernbane

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Nattog i andre land. Det er altså ÖBB som står for driften av nattog i store deler av Europa, det vil si Tyskland, Sveits og Østerrike. I Frankrike er det svært få nattog igjen, bare på to strekninger tilbys det nå sovevogner. Italia og Spania har derimot opprettholdt flere viktige nattogforbindelser.

I Norden går det nattog på flere strekninger i Sverige og i Finland. I Øst-Europa er det også en rekke tradisjonelle nattog med sovevogner i trafikk mellom hovedsteder og storbyer.

Entur kan hjelpe. Denne sommeren har det vært mye debatt i media om at det er for vanskelig å skaffe seg togbilletter til utlandet og i utlandet. Entur har nylig lansert en egen side med reisetips og informasjon om dette. Entur kan hjelpe med billettbestillinger på telefon eller fra de betjente billettsalgene. Se https://www.entur.org/utland/.