Denne siden bruker informasjonskapsler. Les mer om hvordan her

OK
Forsiden Alle artikler Infrastruktur Persontrafikk Ny organisering Gods Teknologi Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern
Jernbanemagasinets nyhetsbrev

Få våre nyheter på e-post.

Meld deg på

Hva leter du etter?

Disse banene kan snart bli elektriske
Infrastruktur

Disse banene kan snart bli elektriske


– Det er tragisk at det ikke fins elektriske tog nord for Trondheim. Lukter vondt, krenger og bråker gjør de også, disse dieseltogene, sier Kari E. Hansen.


Sammen med en gjeng dokumentarskapere er hun på vei med Meråkerbanen fra Trondheim til et seminar med svenske kolleger i Storlien på den svenske siden av grensen.

Vi forsøker jo å ta gode miljøvalg, men her snytes vi for muligheten, resonnerer Kari E. Hansen

SAVN: Meråkerbanen krysser svenskegrensen og om bord er det nesten flere tollere og narkotikahunder enn passasjerer. – Hvis toget hadde vært mer miljøvennlig, ville vi tatt det oftere, sier gjengen med dokumentarfilmskapere som skal på seminar i Åre.

– Det ville vært mer miljøvennlig å kjøre bil, sier kollega Line Halvorsen i en glissent besatt kupé der det denne torsdagsmorgenen er nesten like mange tollere og snusende narkotikahunder som passasjerer.

Når vi forteller at det om ikke lenge skal innføres nye tog for å øke komforten på strekningen som i stor grad trafikkeres av skiturister og «harryhandlende», og at Stortinget har vedtatt å elektrifisere strekningen, noe som potensielt betyr at passasjerene ikke lenger behøver å bytte tog ved Storlien på vei til Åre og Östersund, lyser de opp. 

Fakta

Meråkerbanen og Trønderbanen

Meråkerbanen er jernbanelinjen mellom Trondheim og Storlien like over svenskegrensen. Fra Storlien kan du ta toget videre til Östersund i Sverige. Togstrekningen kalles gjerne Nabotoget. 

 

Rutelengde: 71 km. 

Ukentlige avganger: 14. 

Punktlighet: 82 prosent

 

 

Trønderbanen er lokaltogtilbudet i Trøndelag, med  hyppige avganger hver time, med ekstra avganger i rush-tiden. Dette markedet utgjør omtrent en tredjedel av alle reiser i trafikkpakken.

 

Rutelengde: 164 km. 

Ukentlige avganger: 163. 

Punktlighet: 94 prosent. 

 

I handlingsprogrammet for jernbanesektoren legges det opp til å elektrifisere Meråkerbanen og Trønderbanen.

– Veldig bra! sier de, idet konduktøren kommer for å sjekke billettene og vi kjører inn på Storlien stasjon der et blågult, elektrisk tog fra Norrtåg står klart til å frakte passasjerer videre til Åre og Östersund.

– Men det har vi hørt i veldig mange år. Jeg tror det ikke før jeg ser det, kommenterer han, lett resignert.

Perfekt kontor. På Trønderbanen, som i stor grad betjener pendlere på strekningen mellom Trondheim og Steinkjer, samt reisende til fotballkamper på Lerkendal, flyplassen Værnes og St. Olavs hospital, er humøret betydelig bedre.

Når du er så gal at du pendler, får du det ikke bedre enn på Trønderbanen. Selv bruker jeg to timer hver vei mellom Steinkjer og selgerjobben i Trondheim, men nettilgangen er god og jeg får betalt for arbeidstiden jeg bruker på toget. Trond Kvarving, leder i den lokale pendlerforeningen

– Når du er så gal at du pendler, får du det ikke bedre enn på Trønderbanen. Selv bruker jeg to timer hver vei mellom Steinkjer og selgerjobben i Trondheim, men nettilgangen er god og jeg får betalt for arbeidstiden jeg bruker på toget. Det hadde jeg ikke gjort om jeg kjørte bil, sier Trond Kvarving, mangeårig leder i den lokale pendlerforeningen.

Det at Stortinget har vedtatt å elektrifisere strekningen, kan potensielt bety at passasjerene ikke lenger behøver å bytte tog ved Storlien på vei til Åre og Östersund.

Han får støtte av Iwar Arnstad, som har en litt kortere jobbreise mellom Trondheim og Skatval.

– Det fungerer himla bra, togene er så å si alltid i rute. Skulle jeg ønske meg noe, var det litt hyppigere avganger, og at det siste toget hjem fra Trondheim gikk senere enn klokken 21.10 på lørdager, sier han.