–I 25 år har Flytoget tatt utgangspunkt i kundens behov, fornyet, modernisert og forenklet reisene til og fra Oslo lufthavn. Togene og infrastrukturen har vært den samme, men produktet har blitt stadig bedre, oppsummerer Ida Marie Fottland, kommunikasjonsdirektør i Flytoget.
Flygaranti, og tilpassede produkter som billettløse reiser og bagasjelapp-maskin om bord, er eksempler på produktutvikling, for å gjøre det enklere å velge toget.
–Vi tror at alle sektorer har godt av at noen kommer og utfordrer det etablerte. Se bare på selskaper som Posten, Televerket og SAS. Flytoget er en kjent, trygg og statlig eid norsk utfordrer, og noe så sjeldent som et populært, veldrevet og lønnsomt togselskap. Allerede i 2010 lanserte Jens Stoltenberg at han ønsket seg flytogstandard over hele Norge, framholder hun.

NYE TOG: Espen Narum er lokfører og seniorrådgiver i Flytoget og har jobbet med å anskaffe de nye flytogene. Type 78 skal supplere den togparken vi allerede har i dag.
Fottlander mener bestemt at også togselskapene kan gjøre mye for å sørge for punktlighet:
–Jernbanen i Norge sliter med et enormt vedlikeholdsetterslep. Likevel er det ikke så dystert at Flytoget ikke kan gjøre noe for å sørge for bedre punktlighet og mer forutsigbarhet. For selv om feil på infrastrukturen har skylden for majoriteten av forsinkelsene, så er det mye den enkelte togoperatør kan gjøre.
Hun mener Flytogets punktlighet i stor grad handler om at de prioriterer vedlikehold, hvordan de setter opp operasjonen, hvordan de bemanner togene og hvordan de sikrer opplæring i feilretting og problemløsning.
–Tilliten til tog avhenger ikke bare av at toget aldri er forsinket. Det handler like mye om hvordan du blir ivaretatt hvis alt ikke går som planlagt. Kommer det for eksempel en buss som hjelper deg videre? Får du informasjon i tide, slik at du kan planlegge andre reisemåter? Får du informasjon som er lett å forstå? Og har de ansatte på toget de verktøyene de trenger for å være til hjelp og støtte også under forsinkelser? Dette, og mye mer, kan vi som togoperatør påvirke. Og vi skal påvirke det, avslutter Ida Marie Fottland.
FAKTA:
- Flytoget er ett av to statlige togselskap og eies av Næringsdepartementet.
- Flytoget kjører på strekningen Drammen – Oslo S – Oslo lufthavn.
- Norske forbrukere har tre år på rad kåret Flytoget til transportbransjens mest bærekraftige merkevare, sist i 2022.
- I 2015 ble det bestilt åtte nye 4-vognstog fra den spanske produsenten CAF. Det første togsettet av type 78 ble satt i drift i juni 2021, men måtte tas ut etter at det ble oppdaget sprekker i understellet. Nå er feilene utbedret og godkjent slik at togene kan fases inn i trafikk igjen.

Vi ble i år kåret til den mest bærekraftige merkevaren i transportbransjen for fjerde år på rad – og nummer fire totalt blant alle bransjer.