Forsiden Alle artikler Folk Gods Historisk Infrastruktur Ny organisering Persontrafikk Portrettet Teknologi Utdanning Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern

Hva leter du etter?

Havnet i skyggen av billigfly

Ifølge Kristian Skjellum Aas venter 37 500 utålmodige medlemmer i Facebookgruppen «Togferie» på at togforbindelsene fra Oslo til Europa blir bedre.


Alt fra myndighetenes side er basert på at du skal velge fly. Ingenting taler for toget. Vi må få kapasiteten opp og reisetiden ned. Kristian Skjellum Aas

Minutter før 14:01-avgangen til VY fra Oslo S til Göteborg møter vi Aas, som skal på reise til Hamburg via Göteborg og København. Han foretrekker toget. Alternativet var ferge. Jernbanemagasinet slår følge til Göteborg rett etter at togforbindelsen ble gjenåpnet i oktober, etter halvannet år med koronastenging. Det er svært god plass på toget denne dagen. Her er Aas’ forklaring:

  • I 1990 gikk det fire daglige avganger fra Oslo til Gøteborg/København, pluss en femte avgang i sommerperioden. I tillegg kom nattoget mellom Oslo og Hamburg. Så gikk det morgentog, ettermiddagstog og nattog til Stockholm. Totalt blir dette ni i sommersesongen, og åtte i normal-sesongen.
  • I dag er det fem tog på dagtid og ikke ett eneste nattog, men fra 12. desember er det seks tog på dagtid (fire fra Oslo til Gøteborg og to mellom Oslo og Stockholm), men ingen nattog.
  • Det tar litt kortere tid å kjøre bil enn å ta tog mellom Oslo og Göteborg.

Liberalisert luftfart

– Etter gjennombruddet for billigfly i perioden 2002–2005 vokste mengden fly, og antall daglige flyavganger mellom Oslo og en rekke europeiske byer ble mangedoblet. 

Han mener at togforbindelsene til utlandet havnet i skyggen.

– I dag kan du få billetter på fly til de fleste større byer i Europa for under 500 kroner. Da blir toget utkonkurrert. Innenriks flyr nordmenn tre ganger mer enn de som flyr nest mest i Europa. Vi er de eneste som har satset 100 prosent på fly og null på jernbane, i hvert fall på langdistanse, mener han.

Oslo-København

– Hvilket potensial mener du tog fra Norge til Sverige og videre til Europa har i dag?

– Oslo–København er en tung flylinje i europeisk sammenheng, og er et marked som er mer enn stort nok til å kunne tilby et svært godt togtilbud. Men toget bruker for lang tid: sju-åtte timer, og bare to-tre daglige avganger. Dette er ikke nok til å konkurrere med fly. Begynner vi å snakke reisetid ned mot fire-fem timer, med to-timers avganger, vil mange finne tog interessant, hevder Aas.

37 500 Facebook-medlemmer

Facebookgruppa «Togferie» har fått 37 500 medlemmer siden starten i 2019. En av gruppas kampsaker er å få et bedre togtilbud til Sverige og Danmark, med direkte forbindelse til København og Hamburg. Og gruppa består, ifølge Aas, av folk med alle politiske parti-sympatier. Selv er han administrator for gruppa.

– Det som irriterer meg mest er at vi ikke engang utnytter den eksisterende banen. Hvis vi ser på tilbudet fra Oslo til Hamburg, er det slik at den første av to mulige, daglige tog-avganger går fra Oslo så tidlig som kl. 06:01 – en time tidligere enn i 2019, og med lengre ventetid underveis både i Göteborg og København. Ingenting er samordnet slik det var tidligere! 06:01-avgangen er den eneste togavgang fra Oslo som når nattogene videre fra Hamburg samme dag, og den går ikke i helgene.

Han mener myndighetene som fastsetter ruteleiene ikke snakker sammen. 

TOGENTUSIASTEN Kristian Skjellum Aas er utålmodig på vegne av flere.

Store forventninger

– Vi etterlyser jevnlige møter mellom trafikkmyndighetene i Norge og Sverige slik at man faktisk syr sammen en tidtabell som fungerer langs Norges hovedforbindelse til utlandet med tog.

– Gir en samferdselsminister fra Østfold grunn til større optimisme rundt utenlandsforbindelsen?

– Selvfølgelig! Jeg gleder meg til å møte Jon-Ivar Nygård som har vist at han har et ekte engasjement for jernbanen, jubler administratoren for Facebook-gruppa «Togferie».

Togtilbudet mellom EU og Øst-Europa har økt betydelig de siste årene, med spesielt stor økning i trafikk til og fra Ukraina. 

– Jeg tviler på at det er aktuelt med direkte dagtog fra Oslo lengre enn til København og direkte nattog lengre enn til Hamburg. Men det ville ha vært en klar forbedring fra i dag, sier Aas.

Femern kutter reisetid

I 2029 åpner Femern tunnel – verdens lengste senketunnel, og den vil kutte reisetiden fra København til Hamburg fra fire og en halv til to og en halv time. 

– Selv uten at det kommer forbedringer på Østfoldbanen vil reisetiden Oslo–Göteborg med Follobanen bli tre og en halv time. Västlänken under Göteborg gir ytterligere tidsbesparelse. Reisetiden fra Göteborg til Malmø blir cirka to timer. Da blir det mulig å reise fra Oslo til København på seks timer, og Hamburg på åtte og en halv time – uten at noe gjøres på Østfoldbanen. Dette er prosjekter som nå er under utbygging, forklarer han.

Mot Stockholm har det svenske prosjektet Oslo–Stockholm 2:55 presentert ambisiøse planer. Men disse forutsetter større investeringer på norsk enn på svensk side. Dette handler om ny trasé fra Arvika og inn i Norge via Askim, og Follobanen som ny snarvei fra Oslo til Stockholm.    

Vi etterlyser jevnlige møter mellom trafikkmyndighetene i Norge og Sverige. Kristian Skjellum Aas

Ingen servering

Vi har lagt Halden bak oss og passerer grensen mens sola går ned. Vi konstaterer at samtlige kaffeautomater er stengt, og det er heller ingen automater med mineralvann eller snacks. 

– I dag er det heller ikke lett å finne ut hvordan man bestiller billetter på tog til utlandet. Det er vanskelig å finne rutetider. Da blir folk lei og bestiller flybillett. Fly er billigere, og på toppen blir du premiert med taxfree hvis du velger det minst miljøvennlige alternativet. Alt fra myndighetenes side er basert på at du skal velge fly. Ingenting taler for toget. Dette må vi snu, mener Kristian Skjellum Aas.