Forsiden Alle artikler Gods Historisk Infrastruktur Ny organisering Persontrafikk Portrettet Teknologi Utdanning Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern

Hva leter du etter?

Hurra for museet på Hamar!

Norsk jernbanemuseum er et av verdens eldste jernbanemuseer og har mye å være stolt av. I september fylte attraksjonen 125 år, og i sommer åpnet jubileumsutstillingen som forteller museets egen historie. Men den store feiringen måtte utsettes til 2022.


Først var det primært koronarestriksjoner som gjorde at sommerens arrangementer med blant annet foredrag og drømmer om publikum i hopetall ble spolert. Og når den utsatte feiringen i september heller ikke ble noe av, skyldtes det at sporet som knytter museet til Dovrebanen, likevel ikke ble kjørbart i tide. Bane NOR har lovet å utbedre dette snarest. Tilknytnings­sporet på noen få hundre meter var en gave til museets 100-årsjubileum, men har ikke vært i brukbar stand de siste årene.

Fakta

Historien

  • 1896: Norsk jernbanemuseum åpnet i Hamar stasjonsbygning, etter initiativ fra Norges Stationsmesterforening, eid av Norsk Hoved-Jernbane og Statsbanene.
  • 1903: Ble åpnet for vanlig publikum.
  • 1912: Ble stengt fordi lokalene hadde blitt for trange og fordi samlingene etter hvert hadde blitt komplettert med rullende materiell i full størrelse og stasjonsbygninger.
  • 1914-25: Museet ble pakket ned, og praktisk talt nedlagt.
  • 1930: Ble nyåpnet som friluftsmuseum på Disen i Hamar, med tre stasjonsbygninger, litt skinnegang, vognremisser med rullende materiell og noen signalmaster.
  • 1946: NSB overtok museet, og det fikk navnet NSB Jernbanemuseet.
  • 1956: Ble åpnet som friluftsmuseum i Rosenlundvika, ved siden av Domkirkeodden. Starten på museet slik det er i dag.
  • 1962: «Tertittoget» kom i drift, og har gått nesten hver sommer siden.
  • 1996: Museet feiret 100 år. NSB ble delt 1. desember samme år, museet ble en del av det nye Jernbaneverket, og tok tilbake det opprinnelige navnet, Norsk jernbanemuseum.
  • 2000: Det ble byggestart for nytt museumsbygg.
  • 2003: Første byggetrinn ble åpnet.
  • 2006: Museet overtok Martodden (tidligere Hamar Camping), og starter utviklingen av området.
  • 2017: Ble egen etat under Jernbanedirektoratet.
  • 2021: Venter fortsatt på byggetrinn 2, som vil kreve en ekstrabevilgning i Stortinget.

Vil vise lokomotiver

– Når vi skal feire jubileum vil vi gjerne få noen av de flotte gamle lokomotivene våre hit fra parkeringen ved Hamar stasjon. Vi har jo ikke plass til alt materiellet her. Lokene skal vise et slags tverrsnitt av samlingen: flere gamle damp­lok, et dieselok og norges eldste el-lok­type. Dieselloket er det kuleste jeg vet, Di3 602, og har kultstatus, forteller museumsdirektør Eirik Kristoffersen.

Jubileumsutstillingen handler om museets historie, og viser blant annet en del kuriosa.

– Vi vil få fram hvordan tankegangen rundt samlingen har endret seg. Det er sannsynligvis det eldste tekniske museet i Norge, og et av de eldste jernbanemuseene i verden. Det er dessuten unikt at det er et friluftsmuseum. Det har vært tenkt mye framtidsrettet, mener direktøren.

Vi vil få fram hvordan tankegangen rundt samlingen har endret seg. Det er sannsynligvis det eldste tekniske museet i Norge, og et av de eldste jernbanemuseene i verden. Eirik Kristoffersen

Flott plassering

Museet åpnet først på Hamar stasjon, så på Disen og deretter der museet ligger nå, vakkert plassert ved Domkirkeodden, i umiddelbar nærhet til andre museer og store grønt­områder ved Mjøsa. Etter at det fikk sin nåværende plassering, er det også utvidet med blant annet større plass til innendørs utstilling. Museet har også bibliotek og fotosamling.

Kristoffersen forteller at museet er med i flere internasjonale nettverk, og har mye kontakt med de skandinaviske jernbane­museene. Han synes det er synd at feiringen av jubileet måtte utsettes, men da har han noe å se fram til:

– Jeg gleder meg til særlig til å holde foredrag om museumshistorie. Det blir superartig.

GALLIONSFIGUR fra Norsk Hoved-Jernbanes dampskip og Norges første jernskip, DS Jernbarden. Skipet ble satt inn i fast rute på Mjøsa med frakt av passasjerer og gods fra våren 1841. Da man skulle bygge jernbane mellom Eidsvoll og Kristiania, kjøpte Jernbaneselskapet skipet i 1852 for etter hvert å sette den i samtrafikk med toget. Foto: Norsk jernbanemuseum

Strenge prioriteringer

Jernbanemuseet har i normale tider mellom 25 000 og 30 000 besøkende årlig, og skoleelever er en viktig målgruppe.

– Vi skulle gjerne hatt flere på besøk her, men vi har ikke kunnet prioritere å bytte ut den aldrende hovedutstillingen vår og har ikke infrastruktur for å bytte på hvilket jernbanemateriell som vises fram på museet. Drømmebursdagsgaven hadde derfor vært midler til en svingskive, forteller Eirik Kristoffersen.