Jernbanedirektoratet Jernbanemagasinet Arkiv Portrettet Jeg drømte om å bli damen med trillevogn
Porrett Rikke Lind

Jeg drømte om å bli damen med trillevogn

Når Rikke Lind sier hun elsker å reise med tog, er det lett å tro henne. Kjærligheten oppsto i svært ung alder. Nå gleder hun seg til å fylle togene igjen, og bidrar gjerne med sin egen familie.

Fartein Rudjord

Til sommeren skal jeg ha med ­familien til Rauma for å ­oppleve vakker ­natur, ta Romsdalsgondolen og besøke ­Togkapellet.

Rikke Lind (53)

Tittel Administrerende direktør i SJ Norge

Sivilstand Gift, to egne og tre bonusbarn

Bakgrunn Har lærerutdanning, og master i ledelse fra BI. Hun jobbet i perioden fra 2001 til 2007 i ulike næringslivsorganisasjoner, som NHO og Norges rederiforbund. Hun har også sittet i en lang rekke styrer. Lind har lang erfaring fra politikken, blant annet fem år som statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet fra 2007 til 2012. Deretter ledet hun Redningsselskapet ut 2021.

Aktuell Begynte som administrerende direktør i SJ Norge 3. januar i år

Togentusiast kaller hun seg, og tenker tilbake på da hun som liten jente ble sendt alene med toget fra Vestbanestasjonen til Tønsberg for å besøke besteforeldrene.  – Da drømte jeg om å bli damen med trillevogn, hun som gikk gjennom toget og tilbød sjokolade og andre fristelser.  Slik gikk det ikke, men nå kan hun med stort engasjement reklamere for maten på NORD-togene, preget av norske smaker og lokale råvarer. 

La oss heller stå sammen, gi toget kraft. Så må vi gjøre evalueringer og tilpasninger basert på kunnskap. Hvorfor tror man at alt var bedre før?

En attraksjon Lind er også fast gjest på Rørosbanen, for å komme seg til familiehytta i Alvdal. Og hun har falt pladask for Raumabanen. Familien må finne seg i at det blir mange togferier framover. Hun har nylig lest Togeventyret av Bjørn Stærk, og anbefaler den på det sterkeste. – Til sommeren skal jeg ha med familien til Rauma for å oppleve vakker natur, ta Romsdalsgondolen og besøke Togkapellet, forteller hun med stjerner i øynene, og forklarer en uinnvidd at det er et kapell i en eldre togvogn i Åndalsnes. En attraksjon altså, som eies av en tverrkirkelig stiftelse bestående av Den norske kirke, Frelsesarmeen og Pinsemenigheten Kilden. Togkapellet skal være det eneste av sitt slag i verden, og trekker hvert år mange tusen besøkende fra hele verden.

Satser på samarbeid Den ferske SJ Norge-direktøren har store ambisjoner om samarbeid mellom SJ Norge og reiselivet på strekningene SJ NORD-togene trafikkerer, og dialogen er godt i gang om samarbeid med reiselivsaktører langs Nordlandsbanen, innenfor områdene natur, historie og kultur. Art Train – Bodø 2024 Europeisk kulturhovedstad har fått støtte fra Innovasjon Norge, og SJ Norge sitter i styringsgruppen for prosjektet. – Jeg vil fylle togene med mennesker igjen, og det skal bli så populært at vi må sette opp flere avganger. Men i dag taper vi i konkurransen med flyselskapene. De har fått forlenget sine avtaler om støtteordninger knyttet til koronapandemien. Det provoserer meg at jernbanesektoren har så liten gjennomslagskraft. Vi trenger trygghet og stabilitet, og sektoren må stå sammen, om å få mer penger til togdrift. Vi mangler dessuten en infrastruktur som er god nok, altfor mange steder må togene kjøre sakte på grunn av vedlikeholdsetterslepet. Det er dette vi må ta tak i, slår hun fast.

Energisk: Rikke Lind har et stort og varmt engasjement for tog og jernbane.

Engasjert Lind mener vi må slutte å krangle om jernbanereformen, for konkurranse skjerper. Og hun vil ha fortgang, raskere prosesser, som kommer kundene til gode. Engasjementet gløder. – La oss heller stå sammen, gi toget kraft. Så må vi gjøre evalueringer og tilpasninger basert på kunnskap.  Hvorfor tror man at alt var bedre før? Vi er løsningen på det grønne skiftet innen samferdselssektoren. Det er gal politikk å premiere flytrafikken, slår den tidligere Ap-politikeren fast. Nettopp engasjementet for klima og miljø var den viktigste grunnen til at hun takket ja til jobben som administrerende direktør i SJ Norge, ved siden av at hun altså elsker å reise med tog. – Jeg jobbet mye med bærekraft i Redningsselskapet, og skulle jeg skifte jobb måtte det være til noe som hadde med klimavennlighet å gjøre. Redningsselskapet hadde gode år under Rikke Lind. «Rikke har en unik evne til å få ting til å skje. Under hennes ledelse har Redningsselskapet nådd nye høyder. Medlemstallet økte med 80 prosent, flåten er styrket med 28 nye fartøyer og bare de siste tre årene er det hentet inn nærmere 300 millioner kroner i nye donasjoner. Det er gjennomført betydelige effektiviseringstiltak, og selskapet har i dag en solid økonomi», uttalte Jon Rysst, president i Redningsselskapet, da det ble kjent at hun skulle bytte beite. Nå gjenstår det å se om hun kan bruke evnene sine til å rekruttere store mengder nye togreisende, og vi lurer på hva hun gjør for å få folk med seg på endring og nye tanker. – Jeg kommuniserer åpent og mye hele tiden, deler tanker og lytter til andres idéer. De gode ideene finnes ikke alltid i mitt hode. De finnes ofte ute i organisasjonen, hos dem som møter kundene, slår hun fast.

Tre kjappe

Hva er det beste med SJ Norge?

Menneskene. Jeg er så imponert, ikke minst over medarbeiderne i togene. De er så dedikerte. De brenner for jobben sin, for tog. Jeg er så stolt av dem.

Hvilken årstid foretrekker du, og hvorfor?

Vinter – når det er snø. Jeg liker å gå og stå på ski.

Hva irriterer du deg over?

Veldig egoistiske mennesker. Verden blir bedre om vi er rausere og mer omsorgsfulle mot hverandre, i smått og stort.

Gleder seg: I sommer blir det togferie på Raumabanen for Rikke Lind og familien.

Tenk på kundene! Hyggelig og utålmodig er det første som slår en i møte med Rikke Lind. Hun byr på kaffe med et smil, men synes kaffemaskinen bruker veldig lang tid. Hun har ingen tid å miste i kampen om passasjerene. For henne personlig er det et enkelt valg å reise mest mulig med tog: – Man blir i bedre humør, det er mye mer behagelig enn å reise med fly, det er bedre plass, det er meditativt, og du får se mye vakker natur underveis. Og så er det dette klimaavtrykket da. Man bør ikke fly om man ikke må, og i Europa øker togtrafikken. Her i landet har politikerne vært mer opptatt av fly og bil enn av tog i altfor mange år. Nå satses det mer, men det går for sakte, mener hun. Selv har hun vært politiker for Arbeiderpartiet i flere år, og har stor tro på konkurranse. – Jeg var styreleder i daværende Stor-Oslo Lokaltrafikk. Noe av det første vi gjorde var å sette Nesoddbåten ut på anbud. Det førte til høylytt debatt, men vi hadde ikke hatt den teknologiutviklingen uten konkurranseutsettingen. Nå går båtene på strøm. Jeg synes politikere må tenke mer på kundene. Hva er egentlig målet med politikken? Men når det er sagt, må jeg gi ros til samferdselsministeren for at han har vært forbilledlig tydelig om at avtalene med togselskapene skal holdes, ikke avsluttes, sier hun.

Vil vokse: Rikke Lind har mye erfaring med rekruttering, og nå vil hun ha flere passasjerer på togene igjen.

Forbilder og fritid Som ung politiker hadde hun et stort forbilde i Gro Harlem Brundtland: – Jeg var veldig fascinert. Fulgte med på henne og leste bøkene hennes. Et annet mennesket som har imponert meg stort er Moder Theresa. Hun og andre som jobber på gata, som Kirkens Bymisjon, og vier livet sitt til å hjelpe andre, gjør stort inntrykk. Når Rikke Lind legger jobben til side, setter hun stor pris på naturopplevelser på fjellet. Og bøker og musikk er viktig, både hjemme, på toget og på hytta. – Nå har jeg nettopp lest bøkene til Siv Jensen og Martin Kolberg, og holder på med Jon Fosse. Han er litt krevende. Beate Grimsrud har jeg også nylig lest. Jeg foreslår at vi våkner var en sterk bok! Og jeg lytter til musikk. Er veldig glad for at NRK P2 fortsatt satser på både klassisk og jazz. Og Hovedscenen på NRK 2 på søndager er gull! Ferie på skinner er forresten ikke noe hun har blitt opptatt av i det aller siste. Blant annet har hun og familien vært på togferie i USA, fra New York, via Washington til Orlando. – Det var fantastisk, slår hun fast. Men i år er det Raumabanen, og før det mye jobbing med å overbevise både politikere og ikke minst reisende om at tog er best, både for klimaet og eget velvære. 

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.