SJ med nye tog og flere avganger

SJ Norge øker fra 11. desember til seks daglige avganger i hver retning mellom Oslo og Trondheim. Fra samme dato vil selskapet også fase ut alle de gamle togsettene fra Trønderbanen Melhus–Trondheim–Steinkjer.

Njål Svingheim

Det er den bimodale varianten av Flirt-togene, type 76, som gjør det mulig for SJ Norge å fase ut de gamle togene av type 92 som har dominert trafikken på Trønderbanen siden midten av 1980-tallet. Type 76 kan kjøres som et ordinært elektrisk tog der det er kontaktledning, mens det har en egen mellomvogn med dieselmotorer som produserer strøm til toget på strekninger som ikke er elektrifisert. Større kapasitet I forhold til de gamle togene med bare to vogner betyr de nye en kraftig forbedring i plass og tilgjengelighet, foruten betydelig større kapasitet på strekningen. SJ opplyser i en pressemelding at de vil beholde noen av de gamle togsettene som reserve for både Trønderbanen og Rørosbanen. Det blir også en ny sen kveldsavgang nordover på Trønderbanen fra ruteendringen. Også på Rørosbanen vil det bli kjørt nye tog på noen faste avganger mellom Trondheim og Hamar. Fra 2. mai til 1. september neste år vil SJ også kjøre gjennomgående tog mellom Oslo og Trondheim over Rørosbanen. De nye avgangene på Dovrebanen betyr altså en økning til seks tog i hver retning. SJ opplyser at det blir avgang fra Oslo S kl. 10.02 med ankomst Trondheim 17.40 og fra Trondheim kl. 05.54 med ankomst Oslo S 12.48. Samtidig vil alle fjerntog på Dovrebanen få togstopp på Kvitfjell.

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.