Forsiden Alle artikler Folk Gods Historisk Infrastruktur Ny organisering Persontrafikk Portrettet Teknologi Utdanning Om Jernbanemagasinet Abonnement og arkiv Personvern

Hva leter du etter?

Infrastruktur

Snart sporlegging fra Larvik til Porsgrunn

Straks etter påske starter sporbyggingen på den 22 kilometer lange nye banen fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn. Det er fortsatt stor aktivitet på prosjektet, selv om tunnel- og runnentreprisene ble avsluttet høsten 2016.


– Vi er trygge på at prosjektet kan åpnes til avtalt tid i september 2018, sier prosjektsjef Lars André Tangerås i Bane NOR. Det er kun finpuss og små reklamasjonsarbeider som gjenstår før den siste grunnentreprenøren kan pakke helt sammen. Nå er det jernbanetekniske arbeider som står for hovedaktivitetene langs linja.

Spor og kontaktledning bygges av Infranord Norge. Nesten all underballast for det høyre sporet (sett fra Oslo) er lagt ut i linja. Sporbyggetoget er ventet i siste halvdel av april. Da skal det ene sporet fra Porsgrunn mot Larvik bygges i løpet av en ni-ukers periode.

Det er kun finpuss og små reklamasjonsarbeider som gjenstår før den siste grunnentreprenøren kan pakke helt sammen.

Når sporet er ferdig bygd, skal underballasten til det andre sporet legges ut. Dette blir gjort med et pukktog som kjører på sporet som er bygd. Det andre sporet bygges ferdig i løpet av en ni-ukers periode høsten 2017.

Elkraftarbeidene utføres av Caverion. I skrivende stund er 6 av 21 tekniske hus spenningssatt. Elkraftarbeidene skal hovedsakelig være ferdigstilt i løpet av 2017, da gjenstår det måneder med testing før alt skal være klart til åpning.

Relacom har ansvar for tele-arbeidene, og det meldes om svært god fremdrift. All fiberkabel langs sporet er lagt, drøyt 60 prosent av monteringen i nisjer og rom er ferdigstilt, og strålecoax for mobilnett i tunnelene er på plass.

Og prislappen for over to mil med dobbeltspor med syv tunneler og ti bruer? Den anslås til 7,2 milliarder kroner. Tangerås minner om at alle sluttoppgjørene for de store jobbene ikke er avsluttet. Derfor er det ennå noe usikkert hva den eksakte sluttkostnaden på prosjektet blir.