Jernbanemagasinet treffer en smilende gjeng fra Vy Tog Vest på plattformen like før Bergenstoget har avgang. Vi er ikke alene. Folk strømmer på med trillekofferter, bagasjetraller, pakkrammesekker, hunder og katter, og fortsatt er det en og annen med både ski og pulk også selv om det denne maidagen omsider er vår i lufta. Typisk Bergensbanen med andre ord.
– Her ser du på mange måter det som er kundegrunnlaget vårt på Bergensbanen, sier Yvonne Torgersen Hetlevik. Turister og fritidsreisende er dominerende. I dette toget har vi for eksempel en hel gruppe med amerikanske turister og hele 150 av passasjerene skal videre med Flåmsbana fra Myrdal. Nå i år er det så langt amerikanerne som øker mest. Men vi ser også at europeiske turister tar seg godt opp, mens turistene fra Asia ikke er fullt tilbake ennå.

Morsomt og motiverende: Lokfører Øyvind Mjelde på Bergensbanen og direktør Yvonne Torgersen Hetlevik i Vy Tog Vest smiler om kapp. Trafikken øker og Bergensbanen står høyt på listen over opplevelser hos både utlendinger og nordmenn.
Vy Tog Vest vant som kjent den tredje anbudspakken og dermed kampen om å få kjøre fjerntogene på Bergensbanen, regiontogene på Vossebanen og lokaltrafikken Bergen – Arna. Oppstarten var i desember 2020. Da skulle vi helst ikke reise noe sted, og i hvert fall ikke kollektivt. Det måtte dermed bli en tøff start med få passasjerer. Men nå er det annerledes, og togene på Bergensbanen har funnet tilbake til sin posisjon som turist- og reiselivsmagnet.
– Nå kjører vi fire tog i hver retning i tillegg til nattogene hver dag, og særlig på de to morgenavgangene ut fra Oslo har vi stor etterspørsel. Jeg anbefaler alle som tenker å ta disse togene i sommer å være tidlig ute med bestilling for å sikre seg plass, smiler Hetlevik.
Tilstedeværelse
– Det er klart at det er veldig morsomt og motiverende for oss som jobber på toget nå som kundene strømmer til oss igjen, sier lokfører Øyvind Mjelde.
Han skal kjøre første etappe til Ål i Hallingdal. Som vanlig er han ute på plattformen ved loket før avgang. Det er innført som rutine på Bergensbanen at også lokføreren er til stede ute før avgangstiden nærmer seg.
– Vi kommer jo mye nærmere kundene vi også på denne måten, sier den blide lokføreren.
Vy Tog Vest har også flere konduktører enn de som skal jobbe i toget til stede før avgang. Også de som jobber mer administrativt er ute på plattform før togavgang.
– Slik blir det enklere å få besvart alle spørsmål som kundene måtte ha, sier driftsleder Anita Brendhagen. Dette er noe vi har fått gode tilbakemeldinger på og som vi vil fortsette med, sier hun. Det bygger også fellesskapsfølelse og eierskap til produktet for oss som jobber her, legger hun til.

Driftsleder: Før togene går fra Oslo er vi så mange som mulig til stede ute på plattformen for å svare på spørsmål og hjelpe kundene til rette. -Det er veldig trivelig, smiler driftsleder Anita Brendhagen i Vy Tog Vest.
Opplevelse
Togmateriellet på Bergensbanen består av vogner av type 7 og El 18 lokomotiver.
– Vi er veldig klar over at mange av våre passasjerer reiser med Bergensbanen fordi det skal være en opplevelse, sier Yvonne Torgersen Hetlevik. Derfor har vi satt inn egne vogner med oppgraderte seter som vi kaller Pluss, vi har kjøpt inn en serie brukte kupévogner fra Tyskland som er bygget om og spesialtilpasset trafikken på Bergensbanen, og vi har siste skudd på stammen – nemlig de nylig ombygde liggestolvognene for nattoget. Der har vi liggestoler som nå er så etterspurte at de faktisk har høyere belegg enn soveplassene våre på enkelte avganger, forteller hun.
85-95% av liggestolene er belagt i nattogene. De tyske vognene ble innkjøpt fra Deutsche Bahn i 2020. Vognene inneholder tradisjonelle kupeer for seks personer, konduktørrom, lasterom for sykler, ski og pulk. Vognene har også to egne vaskerom.
– Vi selger hele kupeer i vognene og vi ser en økende interesse der flere som reiser sammen ønsker en slik kupe for seg selv, sier Hetlevik.
– Vi konduktører er veldig begeistret for disse kombivognene, forteller konduktør Terje Trøan. Ikke minst på grunn av det store godsrommet som gir plass til alt av hva folk finner på å dra med seg på for eksempel en lengre fjelltur fra Finse. Men også for grupper som skal på kurs og konferanser har kupévognene nå blitt mer etterspurt.
– Da kan møter og forberedelser gjøres på toget, uten å forstyrre medpassasjerene.
Utvikling
Selv om både Bergensbanen og Flåmsbana er godt innarbeidet og har gode merkenavn i reiselivssammenheng så må opplevelsesproduktet stadig utvikles. Den legendariske rundreisen med Bergensbanen, Flåmsbana og Sognefjorden kalt «Norway in a nutshell» blir i år supplert med et liknende tilbud gjennom Hardanger med utgangspunkt i Voss og endepunkt på Geilo. Mellom jernbanestasjonene byr opplevelsen på båttur i Hardanger, Baroniet i Rosendal, Vøringsfossen, og busstur over Hardangervidda til toget igjen tar over på Geilo. Begge disse rundreisene kan gjøres som dagsturer fra Bergen.
– Så har vi også en økende satsing på ulike festivaler langs banen, forteller Hetlevik. Dette gjelder både Geilo, Voss og Bergen.
– Men vi kommer ikke utenom sykkelsesongen på høyfjellet. Den gamle anleggsveien langs Bergensbanen over fjellet er en av landets mest populære sykkelturer, og Vy kjører med egne sykkelvogner gjennom hele sommersesongen. Den første tiden pleier det å være mulig å sykle fra Haugastøl til Finse og fra Hallingskeid og ned til Flåm, mens den siste og høyeste delen av strekningen, fra Finse til Hallingskeid ofte ikke er farbar før langt ut i juli.
– Rallarveien på sykkel er en unik opplevelse som vi merker også tiltrekker seg stadig flere fra utlandet.
Vossebanen på fjellet
I tillegg til fjerntogene så kjører Vy Tog Vest også regiontogene på Vossebanen og lokaltogene Bergen – Arna. Vossebanen er en typisk pendlerstrekning, men den skiller seg likevel ut med at togene Bergen – Voss også trafikkerer strekningen videre opp til Myrdal og forbindelsen til Flåmsbana der. Det betyr et stort innslag av turister også i regiontogene. I tillegg har Vy forlenget tog to togpar helt opp til henholdsvis Finse og Geilo i sommersesongen, noe som øker kapasiteten på fjellstrekningen vesentlig og avlaster fjerntogene mye.

Opplevelse: Selve reisen er en del av opplevelsen på Bergensbanen. Finse kan fortsatt midt i mai by på vinterlige inntrykk
– Er alt dermed bare velstand?
– Nei, det er klart at vi også vi har utfordringer, sier direktøren i Vy Tog Vest. Bergensbanen er en strekning med store variasjoner i vær og klima. Det betyr rasfare, det betyr uvær og det betyr at vi må ha god beredskap for avvikshåndtering.
Vi har et godt og tett samarbeid med Bane NOR for å sikre en slik god beredskap, og vi har også en tett dialog om planlagte arbeider og periodene banen må stenge for større vedlikeholdsarbeider. I sommer skal vi for eksempel igjen kjøre over Roa i stedet for Drammen i flere uker. Dette har vi nå god trening i og for vår del så fungerer dette opplegget nå ganske greit, selv om en del av våre kunder må kjøres i busser til og fra Hønefoss i en periode. I Bergen jobbes det i sommer intensivt med det som skal bli dobbeltspor gjennom Ulrikstunnelen fra neste år, og det er selvsagt noe vi ser fram til. Da blir det avganger hvert kvarter Bergen – Arna.
En annen utfordring er togmateriellet i fjerntogene. B7-vognene begynner å bli slitne og vi opplever en del utfall, det vil si vogner som må på verksted.
– Jeg vil likevel rose verkstedfolkene i både Bergen og Oslo for å gjøre en veldig god jobb med disse vognene. De kjenner vogntypen godt og er flinke til å finne gode løsninger slik at de kommer raskest mulig ut i trafikk igjen, sier Hetlevik.
– Men vi er veldig glade for at Norske tog nå har bestilt nye fjerntog, legger hun til. Nå ser Hetlevik fram til en sommer med fulle tog Bergensbanen.
– Vi gleder oss til å gi våre gjester en sommer med massevis av flotte opplevelser både på toget og med toget som utgangspunkt, smiler hun.